Rotbehandling / Rotfyllning

- Trygg rotfyllning hos Din Tandläkare i Solna

Rotfyllning är en behandling som kräver precision och tålamod hos tandläkaren, vilket tillsammans med omsorg om patientens upplevelse är något som vi på Din Tandläkare i Solna tar på stort allvar. Rotbehandling är ett bra alternativ när tanden drabbats av karies som krupit ned i pulpan och skapat en infektion eller inflammation, och du kan känna dig trygg med att vi kommer att göra allt för att din behandling ska genomföras så bra och smärtfritt som möjligt.

Rotfyllning-Solna

Varför rotfyllning?

I varje frisk tand finns en rotkanal med en tandpulpa. Tandpulpan består av blodkärl och nervvävnad. Stora kariesangrepp kan leda till att pulpan skadas. Bakterierna skadar tandpulpan och sprids senare vidare ner i rotkanalen, till tandens rotspets. Där uppkommer det en inflammation och ibland en infektion som kan leda till tandvärk och varbildning. Kroppens eget försvar kommer inte åt bakterierna i tandpulpan, därför måste kanalerna rengöras och rotfyllas. Efter en lyckad rotfyllning kan tanden fungera som vanligt igen, vilket är målet då munhälsan är viktig för vår hela hälsa.

Hur går det till?

En rotbehandling med en rotfyllning kräver minst två behandlingstillfällen.

Vid den första behandlingen är målet att få området fritt från bakterier och infektion. All karies tas bort och sedan öppnas en väg in i rotkanalen för att ta bort resterna tandpulpan och rengöra rotkanalen från bakterier och skadad vävnad. När tanden är rensad, fylls utrymmet med ett bakteriedödande medel som får verka under drygt en månad. Under tiden får du han en provisorisk fyllning.

Vid den andra behandlingen fylls rotkanalen med ett gummimaterial (guttaperka). Allra sist fylls öppningen igen på samma sätt som när man lagar ett vanligt hål.

Hur känns det?

Rotfyllning är ett ord som många förknippar med smärta, men de flesta brukar bli förvånade när de upptäcker att behandlingen sker lätt och smärtfritt. Om nerverna är döda har du nämligen ingen känsel i tanden. Är tanden däremot känslig får du självklart bedövning så att behandlingen inte gör ont.

Vad händer sedan?

Behandlingen följs upp och kontrolleras med en röntgenbild. Efter rotfyllningen är målet att tanden ska fungera som vanligt igen. De första dagarna kan tanden kännas öm, men vanliga värktabletter brukar ge tillräcklig lindring. Vi på Din Tandläkare i Solna är noga med att du får all information du behöver under och efter behandlingen, och vi svarar gärna på dina frågor.

Tänk på att…

Det kan bli hål även i lagade tänder. Sköt tänderna och munhygienen noga och besök regelbundet din tandläkare för att förhindra problem i framtiden.