Tandlossning (Parodontit)

- Vi hjälper dig med dina tänder

VAD ÄR TANDLOSSNING

PARODONTIT (TANDLOSSNING)

En icke önskvärd sjukdom men som tur går att behandla med goda resultat. Tandlossning är oftast en långsam process och börjar med en inflammation i tandköttet. Inflammationen gör att det bildas en djup ficka mellan tand och tandkött där bakterier får fäste. Om inflammationen inte stoppas i tid fördjupas fickan, bakterierna angriper då käkbenet och förstör fäste för tänderna.

VAD BEROR TANDLOSSNING PÅ?

Tandlossning orsakas först av en inflammation i tandköttet. Om tandköttsinflammationen inte stoppas och behandlas i tid, angriper bakterierna tändernas fäste. Denna sjukdom är vanligtvis långsam och pågår i flera år innan tänderna lossnar.

TANDKÖTTSINFLAMMATION – GINGIVIT

När det blöder och ömmar från tandköttet vid tandborstning eller tandtrådsanvändning, beror det oftast på en inflammation, som kallas för Gingivit. Men det kan också vara ett tidigt tecken på tandlossning (parodontit). Inflammationen läks oftast ut inom ett par veckor, genom att du borstar tänderna noga minst två gånger om dagen, använder tandtråd eller mellanrumsborstar varje dag. Rökare kan ha inflammation utan att det blöder. Ett friskt tandkött blöder inte, är fast och sluter tätt om varje tand. Du måste vara extra uppmärksam på plack, tandsten och tandköttsinflammationer för att minska risken för tandlossning. Tandsten bildas bland annat av bakteriebeläggningar på tänderna, så kallad plack. Plack som inte borstas bort, kan stelna till tandsten. Det är viktigt att din tandhygienist eller tandläkare får skrapa bort tandsten i tid. Annars kan det leda till tandköttsinflammation och tandlossning.

VAD HÄNDER I MUNNEN?

Alla personer med en frisk mun har en tandköttsficka på 1 – 3 millimeter mellan tandkött och tand. Om man inte borstar sina tänder ordentligt samlas bakterier vid tandköttskanten. Dessa bakteriebeläggningarna leder till en inflammation av tandköttet som i sin tur leder till att tandköttsfickan fördjupas. Fler ock fler bakterier samlas i den fördjupade tandköttsfickan, och om inflammation inte behandlas i tid tränger bakterierna allt längre ner mot rotytan och angriper käkbenet. Med tiden förstör bakterierna fästet för tanden vilket i början leder till att tanden blir rörlig och så småningom till att den kan lossna.

TANDLOSSNING – PARODONTIT

Tandlossning upptäcks vid en vanlig undersökning när tandhygienisten eller tandläkaren mäter tandköttsfickorna i din mun. För att kontrollera tändernas fäste i käkbenet tar tandhygienisten eller tandläkaren röntgen.

HUR BEHANDLAS TANDLOSSNING?

Tandlossning av våra vanligaste folksjukdomar men som tur går att behandla med goda resultat och ju tidigare tandlossning upptäcks, desto bättre. När det gäller själva behandlingen får du lära dig hur du tar bort bakteriebeläggningarna och det är viktigt att du gör det varje dag. Tandhygienisten eller tandläkaren hjälper dig att behandla de djupa tandköttsfickorna för där kommer du inte åt bakterierna själv. Bakterier och tandsten skrapas bort så att det blir rent i tandköttsfickorna. Behandlingen brukar vara smärtfri men om det behövs så kan du få bedövning. Rengöringen som hjälper de inflammerade djupa fickorna att läka, görs ofta med speciella instrument, ultraljud eller laser. Det tar cirka fyra månader för fickorna att läka men fästet för tanden som förstörts går oftast inte att återskapa. Ett kirurgiskt ingrepp kan ibland även behövas för att bli av med de djupa fickorna och i värsta fall kan tänder som är utsatta tas bort.

FINNS DET NÅGON MEDICIN?

Eftersom parodontit är en infektionssjukdom kan den inte behandlas med antibiotika och munsköljning har ingen effekt av betydelse. Så Din egen insats är helt avgörande för ett bra och gott resultat. Och självklart måste du fortsätta att regelbundet gå på dina hygienistbehandlingar.

HUR KAN JAG FÖREBYGGA TANDLOSSNING….

• Borsta dina tänder noga varje morgon och kväll.
  • Använd tandtråd eller mellanrumsborste varje dag för att göra rent mellan tänderna.
  • Rök inte.
  • Om tandköttet ömmar och blöder så var extra noggrann vid tandborstning och tandtrådsanvändning.
  • Besök din tandläkare eller tandhygienist regelbundet för ju tidigare tecken på tandlossning upptäcks, desto bättre.

KONTAKTA OSS PÅ DIN TANDLÄKARE I SOLNA

Om du fortfarande efter två veckor noggrann tandrengöring har tandköttsinflammation.

Om du misstänker att du har tandlossning.